Svenskarna och internet 2022
94 % av befolkningen använder internet.
Och nästan alla gör det dagligen.
Internetstiftelsen genomför årligen undersökningen Svenskarna och internet. Med den vill de bidra med fakta och insikter om hur användningen av internet i Sverige utvecklas. Vi har läst och plockat några siffror ut rapporten Svenskarna och internet 2022 som vi tycker är intressanta:
Textmeddelanden är den vanligaste metoden för att skicka meddelanden på nätet och sms den vanligaste tjänsten.
Endast 7 % har dikterat ett textmeddelande, alltså talat in ett meddelande som omvandlas till vanlig text.
Videosamtalen minskar efter att ha ökat kraftigt under pandemin.
Alla generationer tycker att det är enklare att kommunicera med sina vänner fysiskt i stället för digitalt. 00-talisterna sticker ut där en fjärdedel anser att det är enklare att kommunicera med sina vänner digitalt. Det är en större andel jämfört med övriga generationer.
Textsökning är det vanligaste sättet att söka svar eller information.
4 av 10 födda på 10-talet har använt röstsökning (tex Siri, Alexa, Google Assistant). Det är betydligt mer än äldre generationer.
1 av 6 personer födda på 70-, 80-, 90- eller 00-talet har använt bildsökning under året.
41 % har under det senaste året chattat socialt på nätet med personer de inte träffat fysiskt.
84 % av internetanvändarna använder sociala medier dagligen.
De sociala medier som används mest är i prioriterad ordning: Youtube, Facebook, Instagram som ligger i tydlig topp. Därefter kommer Snapchat, Linkedin, Pinterest, Tiktok, Flashback och Twitter.
Här finns massor med bra information som kan bidra till tankar kring kanalval och målgruppsanpassning. Här hittar du hela rapporten